Patapon: personal review


 Pernah main Guitar Hero? Tekan butang ikut irama...itu ajer? Bagaimana rasanya kalau irama yang anda mainkan menentukan hidup atau matinya sesuatu bangsa? Pon-Pon-Patapon...>_<


Secara peribadi...saya tak minat main psp, tapi Patapon menyebabkan saya suka main psp. Jadi tanpa Patapon, psp tak ada makna...hehe jangan marah ye...cuma pendapat diri yang hina ini. Patapon adalah satu game yang di hiasi dengan pelbagai limpahan warna dan musik yang menceriakan dan tapi menyimpan satu agenda...perang dan permusuhan...

Puak Patapon di tindas oleh empayar Zigoton dan anda adalah dewa mereka. Melalui rentak irama gendang pemain akan memimpin watak-watak comel di sepanjang perjalanan mereka untuk mengambil semula tanah asal yang di rampas...begitulah kisahnya...

Ya betul, gendang...dengan paluan kombinasi empat bunyi berbeza (butang berbeza) akan menyebabkan Patapon bertindak mengikut irama. Apabila gendang dipalu maka Patapon akan menyanyi dan menari dan membunuh segala Zigoton dan makhluk buas yang menghalang kemaraan mereka. Mudah kan?

Chaka—Don—Pon—Pata

Mudah atau tidak bergantung kepada individu tapi yang penting apabila sudah terikut dengan rentak irama pemain akan mula terpukau (guna earphone/headphone untuk lebih kesan). Badan akan mula melenggok dan kaki di henjut-henjut mengira kiraan metronome. Itulah yang saya rasa. Memang bila bermain Patapon tak boleh nak bercakap atau layan orang, kena fokus sepenuhnya kepada permainan.

Arahan rentak gendang memang mudah dari kombinasi bunyi chaka, don, pon dan pata, arahan diberikan seperti mara, serang, bertahan atau berundur. Di sini memerlukan ketajaman perhatian dari pemain. Jangkakan bila musuh akan menyerang kita suruh tahan, bila jalan clear boleh mara ke hadapan. Tapi nak cerita semua, lebih baik tulis game guide.

Yang pasti musik Patapon adalah sangat unik dan istimewa hanya kepada permainan ini. Mana-mana gamers yang gemarkan Patapon, iramanya akan menghantui kita sepanjang hayat. Berani jamin korang dah umur tua bangka esok mesti boleh cam lagi irama Patapon nih.

Pelbagai kombinasi, pelbagai variasi...

Jadi kita lihat kepada watak Patapon sendiri. Mereka terdiri dari pelbagai jenis mengikut penggunaan dan keupayaan seperti pemanah, askar biasa, askar tombak dan sebagainya. Dan setiap unit mempunyai keupayaan istimewa seperti askar perisai (tak ingat nama dia) boleh bertahan dari serangan balas musuh dan pemanah boleh buat hujan panah.

Selain itu setiap unit boleh upgrade dengan peralatan-peralatan tambahan seperti baju besi atau tombak istimewa. Ia memberikan pemain kelebihan untuk customize unit mengikut selera. Sebab misi-misi ada banyak sama ada peperangan mengikut jalan cerita atau misi sampingan seperti berburu untuk mengumpulkan bahan, ia berguna untuk menghasilkan peralatan untuk Patapon gunakan. Selain itu berburu memberikan satu mata khas di panggil ka-ching...macam duit untuk buat unit Patapon yang baru.

Tapi kadang-kadang bahan-bahan untuk buat senjata yang kuat tidak mencukupi. Terutama bila unit baru di buat menggunakan ka-ching tapi senjata tidak cukup kuat. Ada cara lain untuk penuhi keperluan Patapon. Di medan perang musuh-musuh yang di tewaskan akan tinggalkan peralatan dan boleh di kutip dan kemudian di gunakan oleh Patapon.

Barang-barang yang di kutip mempunyai kualiti berbeza dan boleh memberikan pelbagai kelebihan kepada Patapon. Tak rugi sebab lebih baik kutip barang dari buat barang, pada pendapat saya cuma jarang dapat kumpul banyak. Tapi memang seronok bila musuh yang di kalahkan tinggalkan barang menarik untuk di kutip. Juga da beberapa mini game turut di selit sebagai cabaran tambahan.

Dinosour tu nak gigit ke, nak sembur api?
Berlawan dengan bos adalah sentiasa mendebarkan. Pertama, saya tak suka kehilangan unit yang berharga  (boleh hidupkan balik yang mati tapi rasa tak best kalau ramai mati...=P). Kedua kena faham kombinasi serangan bos supaya boleh mengubah bentuk tindakan Patapon agar mereka selamat. Ketiga...benci kalau orang kacau atau nak bercakap dengan kita bila tengah lawan bos...hilang fokus pada rentak irama lagu.

Berbalik pada yang asal, irama lagu dan arahan berbentuk alunan paluan gendang adalah konsep utama bagi permainan ini. Bila meter “fever” sudah penuh Patapon akan menjerit naik hangin. Nyanyian dan lagu dia jadi semakin rancak dan luar biasa berbeza, mudah terlepas rentak jika fokus di ganggu...jadi elok jangan main dalam bas atau lrt...

Setakat hingga masa review ini di tulis telah diterbitkan sambungan permainan ini iaitu Patapon 2 dan Patapon 3. Ia membawa pengembaran Patapon lebih jauh lagi dengan tambahan yang lebih banyak dan lebih menarik. Ada sistem hero, summoning dan arahan gendang lebih kompleks.

FEVER!!!
Cuma yang penting sebelum ingin mencuba seluruh siri Patapon, elok mula ikut turutan agar jalan cerita dan kemahiran bermain dapat berkembang dengan harmoni...er...tak kisahlah...main ikut suka, hidup asal 

Video Trailer Patapon

Video Trailer Patapon 2

Video Trailer Patapon 3

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...