Impire: Personal Review




Dari dunia kegelapan Bjal-Abbadon telah diseru ke alam fantasi Ardania...dunia tidak lagi akan mengenal keamanan...perjuangan anda kini bermula...

Hantu, jembalang, raksasa, dan pelesit dari segala macam ragam akan muncul membuat kekacauan di Ardania. Hero dan heroin mulai bangkit menentang kuasa kegelapan. Adakah mereka akan berjaya? Adakah semua raksasa akan tumpas? Kebenaran pasti menang? Tentu sekali tidak! Di bawah pimpinan pemain, raksasa pasti berkuasa!

Musnahkan bandar manusia dan elves, perhambakan gnome yang comel, melakukan ceroboh dan pernodaan di kuil dan tanah suci, runtuhkan istana dan kedaulatan raja—hapuskan segala saki baki penentangan dan memerintah selamanya di atas tahkta kegelapan.

Bjal-Abbadon? Jelingan mata yang menggerunkan...

Impire merupakan satu terbitan dari Paradox Interactive hasil usaha Cyanide Studio adalah berkait rapat dengan keluaran terdahulu dari siri Majesty: the Fantasy Kingdom Sim. Kini kisahnya berkisar dari persepsi monster di mana bermulanya perjuangan demon (syaitan?) yang diseru bagi memuaskan dendam seorang ahli sihir yang hauskan kuasa. Membina sarang bawah tanah, melatih askar-askar raksasa dan hantar mereka dalam unit skuad untuk membuat onar di dunia manusia.

Tetapi bagi pemain veteran pasti mengecam persamaan dari segi konsep dan gaya permainan sama seperti siri Dungeon Keeper. Mungkin ramai yang mengharapkan sesuatu yang sama atau lebih baik akan merasa hampa kerana walaupun Impire kelihatan seperti Dungeon Keeper, ia mempunyai konsep dan gaya permainan yang tersendiri. Walaupun wujud fungsi perangkap dalam dungeon dan magic spell tetapi Impire lebih mengutamakan pertempuran dalam skuad-skuad unik disamping menggunakan kuasa demon Bjal-Abbadon, pemerintah segala kegelapan.


Perkembangan permainan juga lebih ke arah RPG yang diselangi dengan jalan cerita sampingan yang melucukan dengan adanya watak seperti penasihat bagi raja raksasa, Oscar van Fairweather dan lain-lain lagi watak yang istimewa. Hubungan antara mereka dalam dunia Impire mewujudkan suasana yang hidup dengan pelbagai konflik dan kejadian yang mengharu-birukan keadaan di sepanjang perjuangan demi mendaulatkan Bjal-Abbadon sebagai raja kegelapan yang tiada tandingan.

Ha ha ha...hantu raya...lari!!!
Bagi veteran yang tetap akan marah kalau permainan ini tidak cukup mendalam seperti Dungeon Keeper perlu sedar, ini adalah Impire yang mempunyai konsepnya yang tersendiri dan ada keunikan tersendiri yang tidak ada pada Dungeon Keeper. Impire mengutamakan konsep kerjasama dari pelbagai monster yang berbeza bagi membentuk skuad yang boleh memberi kelebihan antara ahli-ahli skuad. Disamping itu penggunaan beberapa skuad yang masing masing mempunyai kandungan raksasa yang berbeza akan dapat mementukan antara kemenangan atau kekalahan di medan perang.

Terpulang pada pemain sendiri untuk mempelajari dan memilih apa yang menarik mengikut corak permainan masing-masing. Disamping itu Bjal-Abbadon sendiri boleh mengumpul exp (diperolehi di penghujung setiap misi,so pastikan anda tidak tinggalkan sidequest yang diberikan...jangan menyesal nanti kena repeat semula chapter) dan membesar dengan laluan evolusi yang di pilih oleh pemain sendiri.

Kemenangan juga mengikut falsafah dalam Impire bukan di tentukan tentera siapa yang lebih ramai atau lebih kuat tetapi bagaiman ia di gunakan mengikut peluang yang ada. Hey, kita geng raksasa apa nak malu kalau lari dari perang? Bila dalam bahaya, teleport sahaja skuad yang teruk di belasah hero ke barisan belakang. Biasa la, mesti main kotor, mesti pandai pukul curi dan buli yang lemah. Umpan unit hero/heroin dengan Bjal-Abbadon dan serang hendap dengan skuad monster, teleport mereka di semua arah beramai-ramai. Kalau tak pandai nak lawan sorang musuh secara berjemaah macam mana nak jadi setan?

Bjal-Abbadon adalah raksasa yang gagah dari lohong gelap tanpa akhirnya. Ya, mungkin pada awal rupa dia tak kurang macam toyol tapi dari peringkat ke peringkat dia akan meningkat kuat. Bentuk perkembangan Bjal-Abbadon ni terserah pada pemain sendiri untuk menentukannya. Anda inginkan raksasa pembunuh atau pelesit yang memuntahkan api kemusnahan? Atau raja demon yang mengeluarkan aura pembunuh yang menjadikan segala raksasa gilakan darah.

Kita bakor aje!!!
Secara kesuluruhan Impire mempunyai grafik dan kawalan yang kemas daripada reka bentuk watak hingga ke fauna yang mewujudkan suasana kelam yang sepatutnya menyeramkan jika tidak ia di sulamkan dengan jalan cerita dan cinematik yang berbentuk komedi. Kawalan permainan melalui keyboard atau mouse semuanya lancar dan memudahkan pemain. Cuma sedikit kelemahan ialah kekurang shortcut keys yang pasti boleh melicinkan lagi rentak permainan, terutama waktu-waktu cemas bila ada hero Ardania datang menceroboh.

Ocopot mak kau meletup!!!
Setiap misi baru mempunyai peta utama yang tidak banyak perbezaan bergantung kepada jalan cerita dan susunan bangunan yang agak sama. Cuma berbeza adalah peta kawasan permukaan tanah dan area istimewa bergantung kepada misi setiap chapter permainan.

Perlu ditekankan, walaupun Impire kelihatan seperti satu game berunsurkan RTS, ia memiliki banyak ciri-ciri RPG dalam rentak permainannya. Jangan lupa untuk selongkar semua ceruk peta untuk mencari harta atau rahsia yang tersembunyi.

Dan yang paling penting pengembaraan dan peperangan bagi pihak kegelapan adalah berkisar pada kisah perjuangan Bjal-Abaddon...segalanya adalah tentang dia. Gunakan demon ini dengan sepenuhnya dan pemain pasti berjaya!

P.S. Bagi mereka yang sangkut pada misi Torch Puzzle…memang mengarut dia sebut klu tu sekali saja…apa ingat orang punya ingatan power sangat nak hafal semua benda hamjadah tu…so kat sini saya senaraikan Torch Puzzle Clue (For Whom the Cowbell Tolls):

BLUE IS TO THE LEFTISH OF RED, BUT NOT IN THE MIDDLE.
RED IS NOT NEXTISH TO GREEN, BUT IS TO THE LEFTISH NEXTISH TO YELLOW.
YELLOW IS NEITHER FIRST NOR LASTISH.
PURPLE IS NEXTISH TO ONLY ONE TORCH, THE BLUE ONE.
GREEN IS SOMEWHERE RIGHTISH OF RED... I MEAN REDISH.

BIRU DI SEKITAR KIRI MERAH, TAPI TIDAK DI TENGAH.
MERAH BUKAN DEKAT HIJAU, TAPI DI KIRI DEKAT KUNING.
KUNING BUKAN YANG PERTAMA ATAU YANG TERAKHIR.
UNGGU HANYA DEKAT DENGAN SATU PELITA SAHAJA, YANG WARNA BIRU.
HIJAU ADA DI SEKITAR KANAN MERAH.



Penghasil : Cyanide Studio
Penerbit : Paradox Interactive
Pelantar : Microsoft Windows
Tarikh Keluar : February 14, 2013


Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...