Impire Game Guide (Malay Version)



Impire Game Guide (Malay Version)
For English version of this guide please GO HERE

Permulaan dungeon yang pantas…
Permulaan biasa ialah memastikan penghasilan makanan (mushroom) berjalan lancar—pastikan ada imp yang diarahkan bekerja di setiap fasiliti! Seterusnya nursery dan kitchen dan apa-apa bilik yang termampu dari segi budget tapi pastikan ada material yang cukup untuk bina satu store room—sangat penting bagi perkembangan dungeon.

Hantar satu skuad (skuad pertama) untuk melakukan raid secara berterusan bagi mengumpulkan material dan sekali raid bagi treasure bagi mendapatkan 10 treasure pertama cukup untuk membuka satu lagi skuad. Pada lain-lain peringkat bila dah dapat rune yang diperlukan, raid yang dibuat akan menyumbangkan mata DEC yang boleh digunakan untuk buka satu skuad lagi dengan segera sehingga maksimum lima skuad. Masa yang paling sesuai untuk buat raid sebaik sahaja lepas mengalahkan serangan hero, boleh dapat sekurang-kurangnya lima atau enam kali raid sebelum amaran “ladder” seterusnya.

Material adalah sumber yang sangat penting untuk sentiasa dikumpulkan. Manakala mushroom pula akan bertambah mengikut masa asalkan imps kekal menjalankan tugas...so untuk pastikan ada imp yang cukup untuk mengumpul dan mengangkut mushroom, buat imp seramai yang mungkin. Treasures hanya diperlukan untuk menambahkan jumlah skuad. Paling banyak 150 treasure sahaja jadi cuma perlu bina tiga treasure pit sahaja.

Pastikan training room sedia segera—ia perlu untuk melatih raksasa dan skuad ke lvl 2. Mungkin sekadar satu level peningkatan tapi bezanya ialah skuad yang level lebih tinggi akan menyumbangkan lebih banyak skill khas yang dikongsi oleh semua ahli dalam skuad. Jika mampu, upgrade armour dan senjata monster (satu lagi sebab kena lvl up monster)...jadi pasti sedar pentingnya aktiviti raid untuk mengumpulkan material secukupnya untuk upgrade.

Dalam paparan kawalan skuad, pastikan ada sekurang-kurangnya dua atau tiga skuad dengan arahan patrol. Kenapa patrol? Sebab bila skuad-skuad ini jumpa ladder mereka akan serang tanpa disuruh dan ini menjimatkan masa. Tinggalkan satu atau dua skuad selebihnya pada pintu masuk dungeon untuk menunggu serangan hero.

Mempunyai masalah untuk memberi makan kepada monster? Pertama pastikan kitchen dibina dekat dengan pintu masuk supaya skuad yang baru balik dari raid boleh terus pergi makan. Ada orang memilih untuk bina lebih dari satu kitchen tapi pada pendapat saya, jika berjaya dapat runes, terus dapatkan upgrade guna mata DEC supaya boleh guna mascot Hater. Maskot ini akan kurangkan keperluan skuad untuk kerap pergi kitchen untuk makan. Masa jimat, kurang kesesakan fasiliti dan kurang risiko diserang hero.

Selain itu jangan lupa untuk rekrut lebih monster walaupun jumlah melebihi dari ruang untuk skuad. Letakkan mereka di pintu masuk sebagai pengawal tambahan. Mungkin mereka tak dapat kelebihan bonus skuad tapi lagi ramai lagi meriah...kita boleh lanyak hero beramai-ramai. Pastikan mereka juga dilatih ke lvl 2 dan upgrade senjata dan armour jika mampu serta dari masa ke semasa bagi mereka makan. Pada jangka masa panjang mereka berguna untuk gantikan ahli skuad yang terbunuh.

Sebagai peringatan terakhir...letakkan sekurang-kurangnya satu priest dalam setiap skuad sebagai healer...skuad akan tahan lebih lama bila berhadapan dengan musuh yang kuat.

Berlawan?
Setiap skuad tak sama dengan individu monster...bonus yang diberikan oleh skuad adalah sangat penting ia merupakan tunjang utama sistem pertempuran dalam Impire. Gabungan pelbagai yang mempunyai campuran monster yang berbeza (jangan letak lebih dari satu monster yang sama jenis dalam satu skuad...merugikan ruang bonus) Gabungan tersebut akan menghasilkan efek yang menarik ketika pertempuran di mana satu skuad boleh resist fear (berani?), satu boleh turunkan nilai perisai musuh, satu boleh buat musuh jadi pening/bengong...dan macam-macam lagi, terserah kepada pemain untuk menentukannya.

Teknik terulung dalam pertempuran boleh diringkaskan dalam tiga perkataan...teleport, teleport, teleport!
Nak musnahkan musuh? Teleport dekat sebelah dia satu demi satu (buat masa ini mungkin tak ada update untuk teleport semua skuad serentak). Seelok-eloknya gunakan semua lima skuad yang ada...kerana kehilangan walaupun satu ahli skuad adalah perkara yang amat merugikan (walaupun ada kombinasi yang bagi bonus bila ahli skuad mati seperti letupan kamikaze) sebab ia akan menghilangkan bonus skuad yang disumbangkan oleh ahli yang telah terkorban. Jadi untuk jangka masa panjang adalah lebih baik mengekalkan semua ahli skuad selama yang boleh...bukan senang nak lvl up monster sampai lvl 3 dan lengkap dengan upgrade senjata dan armour...er, mungkin agak mudah tapi buang masa jugak. Senang cerita bergantung kepada pemain sendiri, ingin korbankan ahli skuad atau tidak asalkan kita seronok bermain.

Dan bila nak teleport, jangan skema sangat teleport semua skuad tu kat satu tempat. Sebarkan keliling, hentam musuh dari semua arah. Tak payah nak gentlemen sangat (atau gentlegirl...>_<), janji menang.
Rasa-rasa nak kalah? Perhatikan jumlah nyawa skuad (sama ada tekan butang spacebar atau buka squad management window) dan jika skuad nak mati sangat teleport sahaja ke barisan belakang dalam medan pertempuran. Unit musuh secara automatik akan target unit yang lebih banyak jumlah nyawa so skuad yang lemah akan selamat (tak pasti kalau ada update yang akan ubah sifat AI untuk target unit yang nyawa sedikit—pasti akan buat permainan lebih susah, siapa tahu). Yang pasti kalau skuad yang tengah berlawan tak cukup ramai, teleport semua skuad yang ada untuk membantu.

Jangan takut nak lari dari medan perang. Kalau terserempak musuh yang ramai sangat teleport semua skuad ke tempat yang selamat dan teleport Bjal-Abbadon last sekali pasal nyawa dia banyak dan boleh respawn semula. Berundur dan rancang semula apa nak buat lagi elok dari mati...betul tak?

Bjal-Abbadon...demon dari lohong gelap tanpa sempadan (betul ke translation ni?) Dia adalah monster terkuat yang ada dan kalau dia mati akan muncul semula kat dungeon entrance. Gunakan dia sepenuh-penuhnya!!! Yang terbaik, kalau nak explore, guna Bjal-Abbadon. Bila diserang musuh baru panggil skuad untuk tolong (sebab musuh dah target Bjal). JANGAN arahkan skuad untuk follow Bjal-Abbadon. Tak setuju? Pada pendapat saya kerana:

  1. Lebih baik skuad digunakan untuk patrol atau pergi makan.
  2. Kalau musuh nampak skuad dulu, mereka akan serang skuad dan ada kemungkinan ahli skuad akan mati.
  3.  Lebih teruk kalau akan menarik perhatian satu kumpulan hero (dah main baru faham—ada hero yang dalam patrol mode) nanti tak sempat nak teleport semua untuk lari (satu lagi sebab perlunya kawalan untuk teleport semua serentak...)
  4. Sama dengan sebab no. 3, kalau Bjal-Abbadon jalan sendiri, senang nak lari...takde skuad nak menyemak halang laluan Bjal, lagipun kalau kerap mati nanti kurang exp points untuk Bjal-Abbadon upgrade di penghujung misi.
Satu teknik yang saya gunakan adalah jadikan Bjal-Abbadon sebagai umpan. Bagi musuh kejar dan tarik mereka ke arah skuad yang sedia menunggu di belakang. Hero akan ikut satu demi satu dan bertemu dengan satu sambutan yang meriah untuk mereka...hewhewhew...

Akhir sekali kalau jauh sangat dari lokasi dungeon atau nak ganti ahli skuad (sebab mati atau jumpa monster jenis baru nak digunakan)...tolonglah jangan biar dia orang jalan kaki jauh-jauh sangat. Teleport sahaja ke lokasi yang dikehendaki. Kalau teleport ke tempat yang sama bagi kes nak ganti ahli skuad, semua ahli skuad penuh akan muncul jadi tak perlu nak tunggu rekrut baru sampai. Jalan kaki ni kolot la...tu semua amalan manusia. Macam mana nak jadi monster yang berjaya kalau asyik nak berjalan ajer...

Dalam skuad management window kita boleh ubah preference atau perangai skuad. Ada beberapa perkara yang perlu diingati:


  1. Patrol order: sifat ini akan menyebabkan skuad bersikap agresif dan serang apa sahaja yang mereka jumpa...termasuk ladder.
  2. Follow Bjal-Abbadon: bagi saya tak berguna sangat seperti sebab yang telah dinyatakan...tapi bagi saya main ikut suka, asalkan kita gembira.
  3.  Butang berbentuk kotak: ini akan tukar apa imp akan buat pada hero penceroboh yang skuad kalahkan...tukar jadi material, letak dalam penjara untuk dapat treasure, atau campak aje dalam extractor untuk dapat dungeon point (mata DEC).

Bangunan penting
Nursery & Kitchen (& Dive) : penting, benda pertama yang perlu di bina.
Storeroom: pastikan buat satu pada peringkat awal. Seelok-eloknya ada sekitar lima dungeon atau lebih untuk simpan material tambahan untuk keperluan jangka masa panjang...buat unit baru, buat perangkap dan upgrade unit.
Treasure pit: max 3 cukup.
Training: secepat mungkin...skuad dan monster lvl 2 adalah jauh lebih baik dari  lvl 1.
Workshop: penting tapi buat bila ada material lebih yang cukup.

Perkara yang perlu di awasi
 Musnahkan semua ladder yang muncul dan lawan hero penceroboh di pintu masuk dungeon. Kalau di biarkan mereka menceroboh secara random, ada kemungkinan boleh merosakkan bilik atau bunuh imp...ini akan merugikan masa dan material...a akan jadi lebih berbahaya kalau bilik yang dirosakkan adalah penting seperti kitchen atau nursery...dan dalam kekecohan juga boleh terlupa nak arahkan imp untuk bekerja di bilik yang baru di baiki.

Bila menyeru imp jika Bjal-Abbadon berada dekat pintu masuk dungeon, perlu ingat untuk arahkan imp yang baru muncul untuk pergi ke tempat lain. Jika tidak bila ada hero penceroboh yang masuk ikut pintu masuk, imp akan mati dulu. Alihkan imp dan buat beberapa ekor ayam perangkap. Ayam perangkap lebih baik dari perangkap lain sebab ayam boleh bergerak dan tak perlukan workshop untuk dihasilkan. Lagipun ada had maksimum perangkap boleh di buat jadi ayam yang boleh bergerak lebih fleksibel dari perangkap statik.
Kotak harta...hati-hati bila nak buka terutama yang terdapat di dalam dungeon dan dijaga oleh sekumpulan hantu jembalang (wight, wraith, skeleton). Kalau dibuka mungkin ada monster yang akan keluar...monster yang sangat-sangat kuat. Pastikan semua skuad yang ada sedia menunggu, upgrade lvl 2 dan senjata dan armour yang secukupnya. Cuma sekadar satu peringatan.

Bila nak hantar skuad untuk buat raid, ambil perhatian pada jumlah tengkorak pada ikon lokasi raid...hantar skuad lvl 1 ke lokasi dengan 2 atau lebih tengkorak boleh menyebabkan semua ahli skuad terbunuh...ataupun mungkin mereka dapat lebih experience dan upgrade jadi lvl 2 atau lvl 3...seperti yang saya main ikut suka...rasa seronok nak ambil risiko itu pilihan anda. Tapi hantar skuad ikut kemampuan ada kebaikan sebab mereka kurang cedera tau mati, dapat experience dan hasil rampasan dari raid yang lebih baik.

Torch Puzzle Clue
(For Whom the Cowbell Tolls):

Bagi mereka yang sangkut pada misi Torch Puzzle…memang mengarut dia sebut klu tu sekali saja…apa ingat orang punya ingatan power sangat nak hafal semua benda haram jadah tu…so kat sini saya senaraikan:
Biru di sekitar kiri merah, tapi tidak di tengah.
Merah bukan dekat hijau, tapi di kiri dekat kuning.
Kuning bukan yang pertama atau yang terakhir.
Unggu hanya dekat dengan satu pelita sahaja, yang warna biru.
Hijau ada disekitar kanan merah.

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...